Nova eina per a la igualtat retributiva entre homes i dones: el registre retributiu
El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies presenta noves eines per fer efectives la igualtat retributiva entre homes i dones: el registre de retribucions i el càlcul de la bretxa salarial.
El registre retributiu és un document on es recull tota la informació salarial de l’empresa o organització, de forma detallada, que mostri de forma separada les retribucions de dones i homes de la plantilla. En el registre retributiu s'haurà d'incloure tota la informació sobre les retribucions, incloent personal directiu i alts càrrecs.
Aquest registre té per objecte garantir la transparència en la configuració de les percepcions, de manera fidel i actualitzada, i un accés adequat a la informació retributiva de les empreses. El registre retributiu és una oportunitat per impulsar un debat intern a les empreses i organitzacions sobre les raons que originen les bretxes salarials entre dones i homes i promoure iniciatives per reduir-la.
A aquests efectes, s’han d’establir en el registre retributiu de cada empresa, convenientment desglossades per sexe, la mitjana aritmètica i la mitjana del que es percep realment per cadascun dels conceptes retributius en cada grup professional, categoria professional, nivell, lloc o qualsevol altre sistema de classificació aplicable. Al seu torn, aquesta informació ha d’estar desagregada atenent la naturalesa de la retribució, incloent-hi salari base, cadascun dels complements i cadascuna de les percepcions extrasalarials, especificant de manera diferenciada cada percepció.
Per tant, és obligatori per a totes les empreses des del mes d’abril de 2021, independent del nombre de persones treballadores de la seva plantilla o percentatge de dones i homes que la composen i sigui quin sigui el seu volum de facturació.
En el cas d’empreses que hagin de portar a terme auditories retributives i existeixi una diferència d'un 25% o més entre les retribucions d'homes i dones, ha d'incloure's en el registre retributiu una justificació que aquesta diferència no està relacionada amb el sexe de la plantilla. A més, una vegada realitzada la valoració de llocs de treball, el registre ha de reflectir les mitjanes aritmètiques i les medianes de les agrupacions de les feines d’igual valor a l’empresa.
El registre retributiu consta de:
- Guia per a l'elaboració del Registre retributiu i el càlcul de la bretxa.
- Full de càlcul Registre retributiu totals anuals.
- Full de càlcul Registre retributiu totals anuals per hora.
- Document registre retributiu.
BASES
Reial Decret 902/2020, de 13 d’octubre, d’igualtat retributiva entre dones i homes.